Adomnyszervezsi tmutat kisebb szervezeteknek (Ajnl)
2018.02.08. 14:30, eke2015
Adomnyszervezsi tmutat kisebb szervezeteknek
Adomnyszervezsi tmutat kisebb szervezeteknek (Ajnl)
Az Intrac egy nemzetkzi civil trning s kutat kzpont. Honlapjukon (intrac.org) rdekes kutatsokon kivl tallhatunk egy teljes adomnyszervezsi tmutatt, kis s diaszpra civil szervezetek rszre. Ebbl megtudhat minden fontos tudnival az adomnyszervezsrl az alapelvektl, a holisztikus gondolkodstl kezdve a gyakorlati teendkig. A knyv mindssze 11 oldal, de alaposan ttekinti a kezdeti lpseket, a stratgiatervezst, az adomnyszervezs helyt a szervezetben, a stratgia implementlst s ellenrzst. A legrdekesebb az t “I”:
1. Identify – azaz azonositsd be a potencilis tmogatidat, akr magnszemlyek, akr cgek, akr alapitvnyok.pits ki velk kapcsolatot, majd krj tlk tmogatst.
2. Inform – azaz informld a tmogatidat rendszeresen a szervezet aktulis eredmnyeirl, sikereirl, programjairl.
3. Interested – azaz rdekldj, gyjts tleteket, visszajelzseket a tmogatidtl. Ezzel javithatod a velk val kommunikcidat, rezhetik, hogy rtkeled ket s bevonod ket a munkba, valamint hossztv elktelezdst alakithatsz ki bennk a szervezet cljairt. s nem utols sorban, valban tudjk segiteni a munkdat!
4. Involve – azaz vond be ket! Hivd meg a tmogatidat rendezvnyekre, krd ket, hogy ltogassk meg a projekteket, legyenek hzigazdi szervezeti rendezvnyeknek.
5. Investment – azaz fektess be! Klts a tmogatidra, a velk val minsgi kommunikcira s a fundraisereidre. A befektetsek hossztv hasznot hoznak a szervezetnek, fleg ha elrik cljukat s a tmogatid rzik, hogy trdsz velk.
A tooklit letlthet innen. Mindssze 11 oldal, egyszeren s rtheten megfogalmazza a fundaising alapjait kis szervezetek szmra. Ksznjk Intrac!
Online adomnyszervezsi trendek 2. rsz

Ebben a rszben tekintsnk kicsit krbe, mit csinlnak a klnbz civil gyeket felkarol szervezetek jobban, mint msok? Knnyebb adomnyokat gyjteni az emberi jogokrt kzdve? Tbb embert fogunk mobilizlni a krnyezetvdelem rdekben? Gyakrabban kommuniklnak az egszsggyben tevkenyked civilek? Nzzk meg, hogy az M+R kutati milyen klnbsgeket talltak a szervezetek kztt.
Krnyezetvdelem: ezek a szervezetek tudtk mind kzl a legnagyobb mrtkben nvelni az email cmlistjukat (32%), illetve az online adomnyok szmt (28%). Emellett az egyetlen szektor, amelyik tbb emailt kldtt mobilizlsi, mint adomnygyjtsi cllal.
Egszsg: ezek a szervezetek nem koncentrltak az emailen keresztl trtn adomnygyjtsre, nem csak, hogy a legkevesebb ilyen emailt kldtk (feliratkoznknt 12 fundraising email egy vben az tlag huszonketthz kpest), de csupn 1%-a a teljes online bevteleiknek generldott emailekbl az tlag 22%-hoz kpest.
Emberi jogok: lthatan ezek a szervezetek is kezdenek felzrkzni a tbbi terlet civiljeihez, az utbbi idszakban 24%-os nvekedst rtek el az online bevtelek tern. Ugyanakkor a sikeressgk a f indiktorok tern ezzel egytt is csak a kzpmezny megkzeltsre volt elg.
hezs/szegnysg: ezek a szervezetek rtk el messze a legmagasabb arnyt a honlap ltogatk adomnyozv vlsa szempontjbl. Nincs mg egy terlet, amelyik akr csak megkzelteni tudta az eredmnyket (3,6%), tlagosan a civil szervezetek honlapltogatinak csupn 0,8%-a vlik azon keresztl adomnyozv.
Vadvilg/llatvdelem: nluk a legtbb terleten nem ltunk kiemelked, vagy az tlagnl jval alacsonyabb mutatkat. Az egyetlen kivtel a kzssgi oldalakon val aktivits, a Facebookon 1.8, a Twitteren 8.6 poszt/nap, ahogy az M+R fogalmaz, a tbbi szervezet kzt igazi ,,social animals”…
Mvszet: amg az tlagos email megnyitsi arny a ms terleten tevkenykedknl 14%, addig ez a mvszeti szervezeteknl 20%, ami azt jelzi, hogy igen elktelezett bzissal rendelkeznek. Ez az elktelezettsg szintn megmutatkozik az emailekbl trtn tkattintsi arnynl, ami az tlag 0.48%-hoz kpest 0.7%. Minden kikldtt 1000 email 141 dollr bevtelt generl a szervezetnek, ami elkpeszt klnbsg a ms civilek ltal elrt 40 dollros tlaghoz kpest.
Fontos, hogy a fenti mutatk esetben sem ltezik egy amolyan ,,normlis” rtk, a legfontosabb viszonytsi pont mindig a mi sajt szervezetnk. Ne csak a hasonlsgokat keressk ms szervezetekkel, de figyeljnk a klnbsgekre is. A mvszeti projektekre tbbnyire idsebbek s magas keresetek adomnyoznak, de elfordulhat, hogy mi a fiatal graffiti mvszeket karoltuk fel, ebben az esetben flsleges magunkat az elbbi mrcvel mrnnk. Ha egy, az hezkkel foglalkoz, nemzetkzi civil szervezet helyszni kpsorozaton mutatja be a gyerekszegnysg elkesert valsgt, akkor a ltvny hatsra sok honlapltogat azonnal tmogat lesz. Ez a felismers segthet, hogy sajt szervezetnk megjelensi felleteire is ms szemmel nzznk, de nem jelenti azt, hogy nem alkalmazhatunk adott esetben teljesen ms mdszereket, indiktorokat stb.
Nem szmt milyen terleten tevkenykednk, sem az, hogy nemzetkzi, vagy helyi szinten, a lnyeg, hogy ne csak a szmokat nzzk, hanem prbljunk rjnni mit jelentenek s hogyan vlhatnak a szervezetnk hasznra.
A sorozat az M+R nonprofit piackutatsi anyagaibl szrmazik
Forrs: nonprofitconsultancy